Nova den agresiva hunden :(

Nu har det oundvikliga hänt när man har en såkallad kamphundsras.  Nova har blivit anklagad för att bita folk.


Allt började i lördags kväll då jag,Nova och Vanessa skulle gå hem från syrran, klockan va närmare åtta på kvällen. Som alltid så va Nova lös och sprang högt och lågt över de igensnöade dikena, lika glad och lydig som alltid så gick hon nära mig när vi kom till korsningen där sycklbanan och bilvägen går paralelt med varandra. Det va riktigt mörkt ute och som vanligt så har ungdommarna slagit sönder gatubelysningen, längre fram vid övergångstället såg jag att det stod någon och nere vid diket så stod det fler ungdommar. Vi hör massa skratt och skrik så Nova sprang i full fart mot ungdommarna. Den ena tjejen som stod vid övergångstället blev rädd och började springa och Nova efter. Medans jag skyndar mig med vagnen mot tjejerna så hör jag den ena tjejen säga till Linda som vi kallar henne för att stå still, så hon gör det. Nova märker ganska snart att det inte är några hon känner så hon börjar nosa runt på marken i stellet och totalignorerar dem. När jag kommer fram till gatan så frågar jag tjejerna om allt gått bra och om det hände något. De svarar och säger att det inte va npgon fara, så då går jag och Nova vidare hemmåt. Jag hinner inte mer än lägga Vanessa och sätta mig framför datorn så knackar det på dörren.  När jag öppnar så står Lindas mamma där och är helt vansinnig på mig. Hon börjar skrika på mig och säger direkt att min hund har bitit hennes dotter i vaden. Jag tittar fundersamt på henne och säger att det är omöjligt för min hund bitts inte. Jag tittar ner mot grinden och ser då att Linda och hennes vänner stog där. Mamman fortsätter att skrika på mig och säger att det hände vid övergångstället, jag förklarar då i lugn ton att jag frågat tjejerna om det gick bra och de sa att det va lungt. Då säger Lindas mamma att de berättat att ” Nova kom springandes och bet Linda i vaden och att jag inte lyssnade på va de sa utan sprang efter hunden”. Jag tittade på henne och kände hur det började koka innombords och så svarade jag iriterat ”tror du på fullaste allvar att jag skulle låta min dotter och vagnen stå mitt på bilvägen för att springa efter Nova”. Hon titta på mig och så sa hon,”ja för det är vad tjejerna säger, och sen förstår jag inte hur du kan ha en agresiv hund lös”. Jag röt till och sa till henne att Nova absolut inte är nå agresiv överhuvutaget.  Då säger Lindas mamma till mig att ”man har inte en hund som är agresiv och dessutom har bitit barn,vara lös”. Jag titta på henne och kände hur jag blev mer och mer vansinnig , och så säger jag till henne”att Nova har aldrig bitit någon och vem skulle det vara”. Mamman svarar då att det har hon visst gjort, Hon har bitit Emmas bror. Jag frågar då henne vem Emma är och då pekar hon på en av tjejerna. Jag förstår på engång vem det är eftersom denna tjej har ljugit förr. Mamman fortsätter skrika och säger att Nova nu har förstört Lindas liv för nu kommer hon alltid att vara rädd för hundar och att hon inte äns vågar gå in på min tomt. Jag skrattar till lite och säger ja ja , jag ber så mycket om ursekt för det som hänt och så smäller jag igen dörren.


Jag går rasande över till grannen Pia som känner Emmas föräldrar och ber om deras nummer, när jag fått det så ringer jag Henke och berättar vad som hänt och sedan sätter jag mig ner och andas lite innan jag ringer upp Emmas pappa.  När jag lungnat mig så ringer jag honom och självklart så svarade han inte, jag pratar in på hans telefonsvarare och ber honom ringa upp mig pronto. Efter en stund så ringer han upp mig och det första jag frågar honom är om vår hund bitit deras son. Han blir tyst en stund och så säger han ”nej det har hon inte gjort, varför tror du det?”. Jag svarar med iriterande röst, ja er dotter går ju omkring och säger det. Han säger då att det skulle hon aldrig göra,då måste det ha blivit ett missförstånd. Jag förklarar då för honom vad som hänt och vad Lindas mamma sagt och då säger frun i bakrunden att hon har berättat för Lindas mamma att min ”man”, Henke med andra ord har sagt till henne att Nova är agresiv mot barn. Jag säger genast till honom att det aldrig sagts så, Henke sa till er att er son  inte skulle vara på våran hund för man vet aldrig om de är agresiva eller inte . Bara för att de är små betyder inte att de är snälla.  Ja men då har det blivit ett missförstånd sa Emmas pappa, ja det må så vara men hur får man en agresiv hund till att den bitit?. Jag förklarade för Emmas pappa att jag inte tyckte det va nå kul att få anklaglser om att vi har en hund som biter barn när det inte är så. Han förstod och skulle prata med sin dotter samt förklarar för Lindas mamma. Så tackade han mig för att jag berättat detta och så la vi på, ja hade jätte svårt att sova den natten för jag va så rosenrasande, våran Nova som knappt kan skälla skulle hon vara agresiv nej för fan...Hon älskar ju allt och alla....


Nu har det gått några dagar och jag kan fortfarande inte släppa att Lindas mamma kom och skrek och kasstade anklagelser över mig...Inte har hon bett om ursäkt heller för att det inte stämde.

Fy fan säger jag bara, att få bli anklagad för detta är inte kul....

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0